Komisja AA na szkoleniu w Zakopanem

Komisja AA na szkoleniu w Zakopanem

Trzech członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych z przewodniczącym na czele gościli 3 dni na szkoleniu w Ośrodku Wczasowym Murzasichle.

Koszt szkolenia dla jednej osoby w ramach Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy oraz Uzależnieniom to jedynie 2900 zł od osoby, ale w przedpłacie tylko 1400 zł. Nasza miejska komisja skorzystała z przedpłaty, ale o rozliczenie wyjazdu zapytamy przewodniczącego po powrocie ze szkolenia.

W ramach obowiązkowych zajęć: cyberprzemoc, uzależnienia od alkoholu, narkotyków i dopalaczy, zadania gminy i innych instytucji w zakresie profilaktyki uzależnień, motywowanie do podjęcia leczenia odwykowego, praktyczne aspekty interwencji wobec osoby doświadczającej przemocy, przemoc seksualna wobec dziecka, pomaganie i interwencja, nieletni jako sprawca/ofiara, praktyka pomagania w działaniu służb, przemoc seksualna – skala zjawiska. W sumie czas szkolenia to 10 godzin i 15 minut na 3 dni pobytu.

W ramach tzw. czasu wolnego kursanci wzięli udział w uroczystym wieczorze góralskim w karczmie, gdzie za oprawę muzyczna odpowiadał DJ, jedli kolację umilaną opowieściami i zagadkami góralskiego gawędziarza, zwiedzali malownicze zakątki Zakopanego, korzystali z basenu dostępnego dla gości hotelu, tenisa, boiska, sauny, a także brali udział w kuligu wozami. W ramach opłaconych posiłków do dyspozycji kuchnia góralska w formie tzw. stołu szwedzkiego. Za dodatkową opłatą również piwo w beczkach 30 lub 50 l.

Podobne szkolenia organizowane są także w innych gminach i tak np. w Rybniku szkolenie dla członków komisji AA organizowane jest na miejscu w bibliotece, a w Ostrołęce w urzędzie miejskim. Nasza komisja wyjeżdża na szkolenia do hotelu w Zakopanem, a kolejne szkolenie ma odbyć się w Krakowie.

Ponieważ na sesji w dniu 27 lutego odbyła się dyskusja czy pionkowska komisja ma odpowiednią liczbę członków i czy zapis o ograniczeniu liczby osób biorących udział w pracach jest wystarczający, przewodniczący Bohdan Tosza mówił, że obecna liczba 8 członków jest wystarczająca. W naszym mieście „mieszka” ok. 18 tys. osób, a w Gliwicach ponad 181 tys. i ich komisja AA również liczy 8 osób. Warszawska komisja to 13 członków na ok. 2 mln mieszkańców.

To specyfika pracy polegająca na pracy w wąskim zespole, dwie osoby na jednego pacjenta. I wydaje mi się, że zamykanie się do 8 osób, to tak jakby w radzie wiązało ręce w pewnym sensie burmistrzowi, bo jak dojdzie więcej pacjentów, to nagle nie ma obsady do prowadzenia działalności. Ja myślę, że pan burmistrz dokładnie czuwa nad całością tego zagadnienia wraz z przewodniczącym i całą komisją, że my jako rada nie powinniśmy się zamykać do tych 8 osób, bo jak się zwiększy stan, to wtedy będzie pan przewodniczący przychodził do pana burmistrza, do pana przewodniczącego żebyśmy obradowali znowu nad uchwałą na zwiększenie dwóch czy trzech członków – mówił na sesji Włodzimierz Szałabaj. Porównując komisje AA z Pionek i z Gliwic chyba pozostaje jedynie stwierdzić, że w Gliwicach problemów z alkoholem, narkomanią i przemocą nie mają, albo w naszym mieście jest wyjątkowa liczba osób potrzebujących.

Aktualizacja

Na szkoleniu było w sumie 60 uczestników. Za trzech członków miejskiej komisji zapłaciliśmy w sumie 3200 zł. Na taką kwotę opiewa faktura – mówi po powrocie z Zakopanego przewodniczący komisji Bohdan Tosza.

Dodatkowo dowiedzieliśmy się, że uczestnicy kursu nie mieli czasu na korzystanie z dodatkowych atrakcji oferowanych przez hotel. Podczas kolacji faktycznie czas umilał gawędziarz opowiadając uczestnikom o górach i kulturze góralskiej oraz opowiadał ciekawe historie i legendy. Na zakończenie kursu uczestnicy wozami zaprzęgniętymi w konie wjechali na Toporową Cyrlę by wziąć udział w spotkaniu przy ognisku.

Wszyscy nowi członkowie komisji odbyli w dniu 8 grudnia na miejscu szkolenie z zakresu celu, metod działania komisji i jej zadań – mówi Bohdan Tosza. – Dopiero w dniu 19 grudnia, zarządzeniem burmistrza komisja została oficjalnie powołana, ale wtedy już wszyscy jej członkowie byli po szkoleniu.

fot. Oficyna Profilaktyczna, źródło: Oficyna Profilaktyczna i Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Przeczytaj również

Komentarze