Umorzenia podatkowe minionej kadencji

Umorzenia podatkowe minionej kadencji

Wiele różnych informacji pojawiało się w przestrzeni publicznej na temat umorzeń różnego rodzaju podatków lokalnych, których dokonywano w poprzedniej kadencji. Dane te są dostępne na stronie BIP urzędu, ale mało kto zechciał się z nimi zapoznać.

Każdy wójt, burmistrz czy prezydent może udzielać umorzeń i ulg w zaległościach podatkowych. Zawsze jednak musi mieć na względzie ewentualną odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Każdego roku podatnicy zwracają się z wnioskiem do władz samorządowych o udzielenie pomocy w uregulowaniu zobowiązań finansowych z tytułu podatków. Każdy z takich wniosków rozpatrywany jest indywidualnie na podstawie złożonych dokumentów, w których wnioskodawca udowodnić musi, że nie jest w stanie dokonać płatności. Musi dostarczyć m.in. oświadczanie o posiadanych nieruchomościach i środkach trwałych, kserokopię z bilansu lub rachunku zysku i strat, podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów itp., kserokopię faktur lub rachunków za poniesione koszty opisane we wniosku, oświadczenie o wysokości opłacanych składek ZUS, sprawozdanie finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych, informacje o otrzymanej pomocy publicznej w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku lub oświadczenia, że we wskazanym okresie pomocy żadnej nie otrzymał.

Wydając decyzję o umorzeniu lub rozłożeniu na raty władze gminy (organ podatkowy) biorą zawsze pod uwagę ważny interes podatnika lub interes publiczny. I tak ważnym interesem podatnika jest sytuacja, gdy z powodów nadzwyczajnych, losowych przypadków, podatnik nie jest w stanie uregulować zaległości podatkowych na skutek np. utraty możliwości zarobkowania. Interes publiczny to sytuacja, gdy zapłata zaległości podatkowej spowoduje konieczność sięgania przez podatnika do środków pomocy państwa, gdyż nie będzie w stanie zaspokajać swoich potrzeb materialnych.

Organ podatkowy w wyniku rozpatrzenia wniosku o umorzenie zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości oraz po analizie dołączonych do wniosku dokumentów wydaje stosowną decyzję – może w niej przychylić się do złożonego wniosku bądź wydać decyzję odmowną. Wydając jednak odmowę, powinien w sposób szczegółowy, oparty o zebrany w sprawie materiał dowodowy uzasadnić, dlaczego nie przychylił się do złożonego wniosku i opinia ta musi odnosić się do aktualnej sytuacji podatnika. Od decyzji w zakresie umorzenia zaległego podatku od nieruchomości podatnikowi przysługuje prawo odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego.

Ponieważ informacje o kwotach jakie umarzał poprzedni burmistrz różnią się od stanu faktycznego, na podstawie opublikowanych dokumentów można stwierdzić, że:

  • w 2019 roku dokonano umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatków: rolnego, od nieruchomości oraz od środków transportu w łącznej wysokości 4.886,84 zł oraz rozłożono na raty podatek od nieruchomości na łączna kwotę 10.475,25 zł,
  • w 2020 roku dokonano umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości 163.381,07 zł oraz z tytułu podatku rolnego w wysokości 5,00 zł. Rozłożono na raty podatek od nieruchomości łączną kwotę 5.466,00 zł,
  • w 2021 roku dokonano umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości 71.327,80 zł oraz z tytułu podatku rolnego w wysokości 4,00 zł,
  • w 2022 roku dokonano umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości 7.397,70 zł oraz odroczono termin płatności lub rozłożono na raty podatek od nieruchomości w wysokości 19.159,00 zł,
  • a w 2023 roku dokonano umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości w wysokości 6.992,00 zł oraz odroczono termin płatności lub rozłożono na raty podatek od nieruchomości w wysokości 1.483,00 zł.

Przy czym należy zaznaczyć, że lata 2020-2021 to okres pandemii COVID-19 i zamknięcie wielu działalności gospodarczych. W czasie pandemii także Krajowa Administracja Skarbowa dokonywała szeregu umorzeń podatkowych poprzez odraczanie terminu płatności, rozłożenia na raty zaległości podatkowych, a nawet umorzeń. Osoby prowadzące działalność gospodarczą mogły liczyć na udzielenie ulg stanowiących pomoc publiczną, ale także na ulgi nie stanowiące pomocy publicznej i pomocy de minimis. Od początku pandemii naczelnicy urzędów skarbowych przyznali ulgi na łączną kwotę ok. 6,8 mld zł, odroczyli termin płatności podatku i zapłaty zaległości podatkowej w wysokości ok. 3,8 mld zł i rozłożyli na raty zapłatę ok. 3 mld zł podatku i zaległości podatkowej, natomiast w całości umorzyli ok. 4 mld zł zaległości podatkowych.

W mieście Pionki stawki podatków lokalnych zostały ustanowione w 2017 r. i od tego czasu nie zostały zmienione nawet o wskaźnik inflacyjny.

źródło: BIP UM, gov.pl

Przeczytaj również